Het openbaar vervoer verdwijnt uit steeds meer dorpen en wijken. Mensen die afhankelijk zijn van het OV voor werk, studie of zorg zijn daarvan de dupe. Door de toename aan kleine busjes, belbussen en het verplaatsen van haltes wordt het OV bovendien ook minder toegankelijk voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met een beperking. Problemen met de Maaslijn hadden al opgelost kunnen zijn door verdubbeling en elektrificatie van het spoor. Dit wordt keer op keer uitgesteld. Verder is de prijs van een bus- en treinkaartje enorm gestegen.
Daarom maakt Aleida Berghorst van de Partij van Arbeid Limburg zich sterk voor beter openbaar vervoer. Zaterdag 11 februari 2023 reisde zij met het openbaar vervoer door Limburg. Deze tocht noemen wij de ROODtrip. Om 13.43 zou de ROODtrip ook het station van Reuver aandoen.
Helaas maakte de Maaslijn zijn slechte reputatie waar. Door een sein- en wisselstoring tussen Venlo en Tegelen vielen er treinen uit. PvdA-leden uit Reuver en Beesel waren tijdens de ROODtrip aanwezig op het station in Reuver. Daar spraken wij reizigers en een enkele Arriva-medewerker. Iedereen die wilde, kreeg een kop koffie of thee. Reizigers konden hun ongenoegen over het streekvervoer uiten door hun naam op een voorgedrukte ansichtkaart te zetten. De kaarten worden opgestuurd naar de directie van Arriva.
Met een half uur vertraging bereikte Aleida samen met partijgenoot Ivo Haanen en journalist Sjors van Beek dan toch het station van Reuver. Het drietal werd ontvangen met koffie en een koekje.
Aleida ging in gesprek met mensen op het perron en vertelde over de problemen rond de verdubbeling en elektrificatie van het spoor. Deze is alweer uitgesteld, nu tot 2027. Tot die tijd blijven er dieseltreinen rijden over het huidige spoor. Dit heeft gevolgen voor het milieu, de financiën van de provincie en voor de reiziger. Als deze spoorlijn in de Randstad zou liggen, zou dit al lang klaar zijn geweest.
Na een half uur zette Aleida haar reis voort naar Venlo.