Door Annie van der Velden op 13 oktober 2014

Actie voor behoud beeldbepalende bomen bosgebied “De Bercken”- teken de petitie

De gemeente Beesel gaat bosgebied “De Bercken” (tussen kapel en zwembad) uitdunnen. Met roze stippen zijn de te kappen bomen gekenmerkt. De PvdA wil en aantal beeldbepalende bomen sparen. Daarvoor vragen wij uw steun. Kappen met kappen! Teken de petitie

eik

7-stammige Amerikaanse eik die volgens de gemeente gekapt moeten worden.

Gemeente Beesel gaat werkzaamheden uitvoeren in de bosgebieden voornamelijk gelegen rondom het zwembad en langs de Maas. In de publicatie wordt gesproken over “dunning”, “meer ruimte voor toekomstbomen”, “soortenrijkdom” et cetera. Er wordt geheel voorbijgegaan aan de consequenties die het heeft voor de plaatselijke fauna.

We zijn ons het leplazarus geschrokken. In dat gebied zijn meer dan 250 bomen die gemerkt zijn met roze stippen. Dat zijn de bomen die gekapt zullen gaan worden.  Vooral Amerikaanse eiken met een behoorlijke stamomtrek worden geveld. Dat vinden wij doodzonde.

De “dunning” is bedoeld om “toekomstbomen” meer ruimte te geven. Toekomstbomen zijn te zijner tijd bestemd voor de houtverkoop.

Straks blijft er slechts een park over, want na deze “dunning” kan er echt geen sprake meer zijn van een bos. Hier en daar een open plek creëren om jonge bomen een kans te geven: prima, maar doe het wel behoedzaam en met respect voor de natuur.

Het zou doodzonde zijn als een aantal beeldbepalende bomen langs de Berkenweg gekapt zouden worden. PvdA-leden zullen op zaterdagmorgen 4 oktober met linten aangeven welke bomen er in ieder geval gespaard moeten worden.

Petitie:

Door hier te klikken kom je op de pagina waar u de petitie kunt ondertekenen. Na ondertekening kun je kennissen uitnodigen om jouw voorbeeld te volgen.
Door hier te klikken kom je bij de publicatie van de gemeente.
Contactpersoon voor deze actie is Annie van der Velden, tel. 077-4745947.

Sta iki in de weg                     Actie                                                              IMG_1151 IMG_1148 IMG_1147 IMG_1145 IMG_1141 IMG_1140 IMG_1138 IMG_1135

Annie van der Velden

Beroep ouders: schoenmaker/productiemedewerker, kindermeisje/kamermeisje en huisvrouw Wordt blij van: iets betekenen voor de medemens, de natuur, onze huisdieren, kunst en cultuur In de politiek door: “If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” (Dalai Lama) Morgen invoeren: educatief en eetbaar groen op alle basisscholen! Grootste ergernis: onrechtvaardigheid

Meer over Annie van der Velden