Door Ans Niesen-Timmermans op 27 februari 2014

Bruisbieb

Er staan boeken, heel veel boeken.  Een feest, tenminste als je van lezen houdt. Maar het boeken uitlenen  is al lang niet meer het enige dat onze bibliotheek doet. De bieb bruist en heeft een brede maatschappelijke functie:  ‘het is een plek om elkaar te ontmoeten, te ontspannen en om informatie te halen’

De bieb heeft steeds meer de taak als wijkcentrum. Dat is ook haar ambitie: ‘We weten dat lezen en taalontwikkeling heel belangrijk is in de ontwikkeling van mensen. Dus wij zijn de plek waar mensen boeken lenen. Maar we zijn meer: wij zijn óók plek waar mensen komen om naar lezingen te luisteren, de krant te lezen, elkaar te ontmoeten, te internetten, huiswerk te maken, samen te schaken of te knutselen of hun kunst te exposeren en te verkopen. En: meer initiatieven zijn van harte welkom!’

Dat gaat allemaal niet vanzelf. Het team dat de bieb runt bestaat naast de beroepskrachten uit een groot aantal vrijwilligers en stagiaires. ´De bibliotheek biedt werk voor mensen met een beperking en maatschappelijke stages. Samen met onze 15 vrijwilligers doen zij heel divers werk: van de uitleen en het regelen van de transport van boeken tussen verschillende locaties tot het verzorgen van praktische ondersteuning bij computerwerk en projecten met kinderen zoals het uitbrengen van zelfgeschreven verhalen in boekvorm. Eén van onze vrijwilligers geeft Nederlandse les aan stagiaires die hierbij ondersteuning nodig hebben.
Een hele speciale taak is weggelegd voor Door en Riet. Zij brengen bibliotheekboeken maandelijks naar lezers die niet in staat zijn om ze zelf op te halen. Ze nemen hier ruim de tijd voor, zodat er ook ruimte is voor een gesprek. De bibliotheek aan huis is een unieke en bijzondere bibliotheekfunctie in de strijd tegen de eenzaamheidsproblematiek.´

De PvdA ziet in de bibliotheek als een prachtige, creatieve en educatieve ontmoetingsplek die een zeer belangrijke maatschappelijke rol speelt in de gemeente. Er is plaats voor iedereen die iets wil leren of juist zijn talent wil inzetten of ontwikkelen. En als het niet mogelijk is om te komen, dan komt de bieb gewoon naar haar leden.  Zo valt er niemand buiten de boot en heeft iedereen gelijke kansen. De bieb verbindt, met dank aan alle vrijwilligers, medewerkers en stagiaires! De PvdA maakt zich dan ook sterk om de bibliotheek in de uitvoering van  haar taak te stimuleren,  te faciliteren en betaalbaar te houden.

Ans Niesen-Timmermans

Beroep ouders: vader kruidenier en later huisman; moeder huisvrouw en later eigenaresse speelgoedwinkel Wordt blij van: De zon, zomer, gezelligheid,   een goed boek, kamperen, onze konijntjes, bloemen  en nog heel veel meer In de politiek door: de behoefte om op sociaal gebied mee te denken en beslissen omdat mijn hart bij mensen ligt. Morgen

Meer over Ans Niesen-Timmermans

Waar ben je naar op zoek?