Door Annie van der Velden op 6 mei 2013

HELP ONZE BIJEN, VOORKOM UITSTERFTE

Op maandag 22 april jongstleden besteedde het TV-programma “Radar” aandacht aan alle bedreigingen die onze bijen aan de rand van de afgrond brengt:

• het gebruik van neonicotioïden  (bestrijdingsmiddelen);
  • het ontbreken van voldoende (wilde) bloemen ofwel het verdwijnen van de biodiversiteit; en
  • de bijenziekte veroorzaakt door de varroamijt.

In Nederland leven 350 soorten bijen waarvan de helft momenteel met uitsterven wordt bedreigd.  In Europa zijn wij inmiddels koploper wat de bijensterfte betreft.  Daarvan ben ik enorm geschrokken.
Dit is namelijk een ramp voor ons ecosysteem. De natuur en onze voedselproductie komen hierdoor  zwaar onder  vuur te liggen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Niet alleen in de landbouw maar ook in menige voor- en achtertuin is er sprake van een toename van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. De firma Bayer ziet haar omzet jaarlijks stijgen.
Mijn oproep aan alle inwoners van de gemeente Beesel is:

–        gebruik géén of zo weinig mogelijk neonicotioïden  en teken de petitie van Greenpeace op www.reddebijen.nl
–        tot slot zou ik ons gemeentebestuur willen oproepen verstandig om te gaan met hun groenbeheer;

een weiland met wilde bloemen of het inzaaien van wilde bloemen in bermen  kan bijdragen aan de biodiversiteit in ons dorp en helpt de honingbij ook een handje. Gewoon doen!

Fractievertegenwoordiger PvdA

Waar ben je naar op zoek?